Wysokie Obcasy (Gazeta Wyborcza) „Paradoksy Marii Montessori”

Prowadząca
mgr Anna Sikorska

bZ pedagogiką Marii Montessori zetknęłam się podczas mojego pobytu w USA, gdzie metoda ta jest bardzo popularna, szczególnie w prywatnych szkołach, ale również niektóre publiczne działają w oparciu o ten system edukacji.

Miałam nie tylko możliwość przyglądania się szkołom montessoriańskim, ale również zdobycia dyplomu Międzynarodowego Nauczyciela Metodą Monessori i pracować w renomowanej szkole montessori Keystone Montessori School w Chicago (http://www.ksmontessori.org/), jako nauczyciel w grupie 3-6-latków.

Był to czas zbierania wspaniałych doświadczeń i obserwowania jak teoria świetnie sprawdza się w praktyce. Również moje córki od najmłodszych lat miały możliwość zasmakowania tej edukacji.

Od 3 lat propaguję metodę Montessori i udzielam prywatnych lekcji w języku angielskim w Zielonej Górze. Współpracowałam i nadal współpracuję z różnymi placówkami (przedszkola, żłobki) na terenie miasta Zielona Góra, udzielając specjalistycznych lekcji dla ich podoopiecznych.

Pedagogika Montessori
Maria Montessori otworzyła swój pierwszy dom dziecięcy „Casa dei Bambini” w 1907 roku. Rezultaty jej pracy były tak zdumiewające, że nauczyciele z całego świata chcieli być naocznymi świadkami efektów jej rewolucyjnej pedagogiki. Dr Montessori odkryła swoją metodę poprzez rozległe doświadczenia w pracy z dziećmi, umiejętność obserwowania i fenomenalną zdolność intuicyjnego rozumienia zachowania dziecka. Podwaliną jej metody edukacyjnej była obserwacja naukowa procesu uczenia się dzieci. Odkryła, że dzieci uczą się od siebie nawzajem, w związku z czym tak przygotowała otoczenie, aby dzieci mogły swobodnie wybierać aktywność najbardziej odpowiadającą ich potrzebom: intelektualnym, emocjonalnym i społecznym.
Po ponad stu latach po stworzeniu pierwszych domów dziecięcych przez Marię Montessori, edukacja montessoriańska obecna jest na całym świecie obejmując okres wczesnego dzieciństwa, aż po wiek szkolny.
Czym szkoła Montessori różni się od szkół tradycyjnych?
Początkowo rodzic zauważy prawdopodobnie różnice fizyczne. W klasie nie ma poustawianych w rzędach ławek skierowanych w stronę nauczyciela. Nauczyciel nie stoi przy tablicy, ponieważ jej po prostu tam nie ma. Grupki dzieci w różnym wieku pracują nad wspólnymi projektami. Niektóre bardziej angażują się w pracę niż inne. Część z nich siedzi przy stołach czy ławkach razem ze sobą zestawionych, podczas gdy inne na podłodze pracują z interesującymi materiałami. Rzadko słychać głos nauczyciela unoszący się ponad głosami dzieci, które rozmawiają ze sobą cicho w czasie swojej pracy. W całej klasie roznosi się ciągły szum aktywności.
Czym jest edukacja metodą Montessori?
Maria Montessori nigdy nie zamierzała stworzyć systemu edukacji. Jej metody nauczania raczej rozwinęły się z obserwacji dzieci, które były pod jej opieką. Zauważyła ona, że dziecko przyswaja wiedzę ze środowiska, w którym się znajduje. Montessori używając specjalnie stworzonych materiałów, była w stanie przemówić do wewnętrznego pragnienia, zdobywania tej wiedzy przez dziecko. Dziś materiały te prezentowane są w małych grupkach, bardzo często na podłodze, pobudzając do indywidualnego praktycznego uczestnictwa oraz prowadząc do znalezienia rozwiązań dzięki dialogowi pomiędzy rówieśnikami. Dziecku zezwala się na pewną wolność, aby było samodzielne w niezwykle sekwencyjnej strukturze metody Montessori. Kontrolowanie błędów odbywa się dzięki pomocom edukacyjnym i tabelom co wzbudza pewność siebie uczniów i ich samodzielność.
Dlaczego razem w grupie znajdują się dzieci z różnych grup wiekowych?
Dzieci młodsze czerpią korzyści z wskazówek oraz stymulacji wypływającej od dzieci starszych, podczas gdy starsze dzieci zyskują dodatkowe poczucie swojej wartości i samodzielności, pomagając tym młodszym dzieciom. Dzieci zawsze mogą znaleźć kogoś, kto pracuje na ich poziomie bez względu na wiek. Dzieci pozostają w tej samej klasie przez kilka lat, nawiązując silne relacje ze swoimi szkolnymi kolegami i koleżankami oraz nauczycielami.
W jaki sposób dzieci uczą się uczestniczyć w życiu grupy i dzielić się?
Podczas zajęć Montessori udzielanie się w grupie oraz dzielenie przychodzą bardzo naturalnie. Tutaj dziecko nie musi dzielić się swoją pracą. Nikomu nie wolno dotknąć pracy innego dziecka, dopóki ono samo nas do tego nie zachęci. Rozglądając się po klasie można zauważyć wiele dzieci pracujących wspólnie. Wielokrotnie dziecko staje się tak podekscytowane tym, co jest w stanie zrobić, że samo chce udzielić lekcji lub zademonstrować to komuś innemu. Okazje do takiego spontanicznego uczestniczenia w życiu grupy pojawiają się przez cały dzień.


cZajęcia indywidualne

Zajęcia odbywają się w grupach 2-4 osobowych z wykorzystaniem specjalnie sprowadzonych z zagranicy oryginalnych i atestowanych materiałów montessoriańskich.

Zajęcia montessori przeprowadzane są w języku angielskim (chyba, że ktoś życzy sobie w języku polskim).

Każde pojedyncze spotkanie poprzedzone jest „zajęciami w okręgu”, podczas których poznajemy się, śpiewamy, wierszujemy, gramy, rozmawiamy o pogodzie i o tym co dzieci lubią. Wszystko w oparciu o język angielski.
Grafik: od poniedziałku do piątek; istnieje możliwość zaplanowania zajęć w soboty. Zapisy dokonywane są po uprzedniej rozmowie z rodzicami/opiekunami.
Czas trwania pojedynczych zajęć: 1,5-3 h
Godziny: do uzgodnienia
Wiek dziecka: 3-6 lat

Oferta dla placówek wychowania przedszkolnego i żłobków
Proszę o bezpośredni kontakt w celu uzyskania bliższych informacji oraz nawiązania ewentualnej współpracy.
Anna Sikorska
email: kontakt@zielonemontessori.pl
tel. 698-12-18-12